Wat is bijtelling en hoeveel is het in 2023
Bijtelling is de term die gebruikt wordt voor de belasting die betaald moet worden over het privégebruik van een auto van de zaak. Als een werkgever een auto ter beschikking stelt aan een werknemer en deze ook voor privédoeleinden gebruikt, dan wordt er bijtelling berekend. Het bedrag dat bijgeteld moet worden, is gebaseerd op de cataloguswaarde van de auto en het bijtellingspercentage dat daarvoor geldt.
Het bijtellingspercentage is afhankelijk van het type auto en de datum waarop deze voor het eerst op naam is gesteld. Voor volledig elektrische auto's geldt momenteel een bijtellingspercentage van 16%. Voor andere auto's varieert het bijtellingspercentage tussen de 22% en 25%, afhankelijk van de CO2-uitstoot.
De bijtelling wordt bij het belastbaar inkomen opgeteld, waardoor de werknemer meer belasting betaalt. Voor werkgevers is het belangrijk om rekening te houden met de bijtelling bij het ter beschikking stellen van auto's aan werknemers, omdat dit van invloed kan zijn op de kosten en de keuze voor een bepaald type auto.
Hoe wordt de bijtelling bepaald?
De bijtelling wordt bepaald op basis van de cataloguswaarde van de auto en het bijtellingspercentage dat daarvoor geldt. De cataloguswaarde is de waarde van de auto inclusief btw en BPM op het moment dat deze voor het eerst op naam wordt gesteld.
Voor volledig elektrische auto's geldt momenteel een bijtellingspercentage van 16%. Voor andere auto's varieert het bijtellingspercentage tussen de 22% en 25%, afhankelijk van de CO2-uitstoot.
Het bedrag dat bijgeteld moet worden, wordt berekend door het bijtellingspercentage te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde van de auto. Dit bedrag wordt bij het belastbaar inkomen opgeteld, waardoor de werknemer meer belasting moet betalen.
Voor auto's die meer dan €40.000,- kosten, geldt daarnaast een verhoogde bijtelling van 22% over het bedrag boven de €40.000,-. Dit geldt voor zowel volledig elektrische auto's als plug-in hybride auto's.
Het is belangrijk om te weten dat de bijtelling niet alleen geldt voor auto's die daadwerkelijk voor privédoeleinden worden gebruikt, maar ook voor auto's die ter beschikking staan voor privégebruik. Ook als de werknemer de auto alleen voor zakelijke ritten gebruikt, moet er bijtelling betaald worden, tenzij kan worden aangetoond dat er op jaarbasis minder dan 500 kilometer privé gereden wordt.
Bijtelling in 2023 over elektrische auto's voor ondernemers
Vanaf 1 januari 2023 gelden er nieuwe bijtellingsregels voor elektrische auto's voor ondernemers. De bijtelling voor volledig elektrische auto's gaat dan omhoog van 16% naar 17%. Dit betekent dat ondernemers met een elektrische auto meer belasting moeten betalen over het privégebruik van de auto.
Voor waterstofauto's blijft de bijtelling in 2023 gelijk op 15%. Voor plug-in hybride auto's gaat de bijtelling juist omlaag van 22% naar 20%. Dit kan het overwegen waard zijn voor ondernemers die veel zakelijke én privékilometers maken en niet helemaal elektrisch willen of kunnen rijden.
Let op: de bijtelling wordt berekend over de cataloguswaarde van de auto en niet over de aanschafprijs. Bij auto's die meer dan €40.000,- kosten, geldt daarnaast een verhoogde bijtelling van 22% over het bedrag boven de €40.000,-. Dit geldt voor zowel volledig elektrische auto's als plug-in hybride auto's.
Het is dus verstandig om goed te kijken welke auto het beste past bij jouw situatie en rekening te houden met de bijtelling en eventuele andere kosten, zoals verzekeringen en onderhoud.
Comments
Post a Comment